ILMAINEN TOIMITUS YLI 150 € TILAUKSELLE (Alv. 0%)

Language
Takaisin
Maku ratkaisee – ei alkoholi

Maku ratkaisee – ei alkoholi

Alkoholittomien ja vähäalkoholisten oluiden kulutus on noussut huimaa, jopa yli 50 %:n vuosivauhtia. Ne ovatkin mainioita jano-, juhla- ja seurajuomia, jotka kiinnostavat yhä useampia.

Suomessa alkoholittomat oluet ovat erikoisoluiden ohella nopeimmin kasvanut tuotesegmentti, joka houkuttelee jatkuvasti lisää uusia kokeilijoita ja uudenlaisia kuluttajia. Nykyinen olutkenttä on monipuolinen ja vivahteikas, ja sama monipuolisuus on siirtymässä myös alkoholittomiin oluisiin.

”Harva tietää, että alkoholittoman oluen valmistaminen vaatii panimolta erityistä osaamista. Onneksi panimot ovat panostaneet kehitystyöhön - tuloksena on laadukkaita oluita, joissa on rikas ja uudenlainen makumaailma”, oluiden markkinointipäällikkö Turkka Hirvonen Hartwallilta iloitsee.

 

Vahvat trendit suosion taustalla
Alkoholittomien oluiden hurjalle kasvulle löytyy useita selityksiä. Tutkimus- ja kehityspäällikkö Maija Ankkuri Hartwallilta valottaa suosion syitä.

 

1. Oluesta on tullut salonkikelpoisempi juoma
”Kuluttajien suhtautuminen olueen on muuttunut viime vuosina selvästi. Alkoholittomien oluiden kasvuun on osaltaan vaikuttanut erikoisolutbuumi, joka on kasvattanut koko olutkategorian houkuttelevuutta ja merkitystä. Osaltaan se on lisännyt myös alkoholittomien oluiden kysyntää.”

Oluesta on tullut entistä salonkikelpoisempi, kiinnostavampi ja kaikkiin tilanteisiin sopiva juoma. Siihen liittyy myös elämyksellisyyttä ja makuseikkailua, sillä niin alkoholillisissa kuin alkoholittomissakin oluissa löytyy hyvin erilaisia makumaailmoja eri oluttyyppien kautta.

 

2. Terveellisyys on pop
Alkoholittomien oluiden kysynnän kasvuun vaikuttaa myös toinen voimakas buumi. Terveyden ja hyvinvoinnin tavoittelu on tällä hetkellä vahva trendi.

”Terveelliset elämäntavat heijastuvat laajasti kulutustottumuksiin ja valintoihin. Trendiin kuuluu energisyyden ihannointi ja suorituskyvyn mittaaminen. Terveystrendistä innostuneet kuluttajat ovat hyvin tarkkoja myös juomavalinnoistaan”, Maija Ankkuri kiteyttää.

Terveystietoiset tarkkailevat alkoholin vähentämisen ohella myös kalorimääriä. Tähän alkoholiton olut onkin hyvä vaihtoehto, sillä siinä on noin puolet vähemmän kaloreita esimerkiksi viiden prosentin vahvuiseen olueen verrattuna.

 

3. Hauskanpitoon ei tarvita enää humaltumista
Kolmantena syynä Maija mainitsee alkoholikulttuurin kehittymisen.

”Ylipäänsä suhtautuminen humalahakuiseen juomiseen on muuttunut entistä kriittisemmäksi. Nykyään koetaan, että hauskanpitoon ei enää tarvita humaltumista.”

Tämä näkyy erityisesti niin sanottujen sober millennial -nuorten keskuudessa, joiden elämään alkoholi ei ole koskaan erityisemmin kuulunut. Myös aktiivisessa elämänvaiheessa elävät, 18–34-vuotiaat, juovat monen vahvuisia oluita tilanteen mukaan. He myös käyttävät alkoholittomia tai vähäalkoholisia oluita enemmän kuin muiden ikäryhmien kuluttajat.

”On hyvä muistaa, että 30 % kaikista oluen käyttäjistä ostaa myös alkoholittomia oluita”, Maija vinkkaa.

 

Hyvän mielen juoma
Alkoholitonta olutta voi nauttia huolettomasti. Se sopii mainiosti arjen juhlahetkiin ja ystävien tapaamiseen. Unen laatu ei kärsi eikä seuraavana aamuna tarvitse herätä krapulaan. Lisäksi voi huoletta hypätä auton rattiin ja mennä pirteänä töihin.

Alkoholiton olut sopii moniin eri tilanteisiin ja tarjoaa tervetulleen vaihtoehdon alkoholipitoisten juomien, kivennäisvesien ja limonadien rinnalle. Sitä nauttiessa voi tuntea juhlissakin kuuluvansa muun juhlaväen joukkoon, koska valinnanvaraa eri mauissa on jo lähes yhtä paljon kuin alkoholipitoisissa oluissa.

”Se on virkistävä ja raikas juoma, joka sopii aikuiseen makuun. Alkoholiton olut on myös loistava jano-, sauna- ja ruokajuoma arkenakin,” Maija kehuu juoman monipuolisuutta.

Tutkimusten mukaan valinta alkoholipitoisen ja alkoholittoman oluen välillä tehdään paitsi sen hetkisen tilanteen mutta myös elämäntilanteen mukaan. Lapsiperheen arjen pyörittäminen ja vaikkapa vaativa työ tai urheilullinen elämäntyyli saattavat vaikuttaa siihen, että alkoholipitoiset juomat jäävät vähemmälle kuin aikaisemmin. Hyvänmakuinen alkoholiton olut tarjoaa uusia vaihtoehtoja alkoholittomia vaihtoehtoja suosivalle. Yleensäkin 0 % olut sopii kuluttajien mielestä samoihin käyttötilanteisiin kuin III-ja IV-olutkin.

 

Hyvä tarjonta ja esillepano lisäävät kysyntää
Myös päivittäistavarakaupoissa on huomattu alkoholittoman oluen kysynnän huima kasvu. Kuluttajien iloksi alkoholittomat oluet on tuotu kaupan hyllyillä entistä selkeämmin esille, eikä niitä enää piilotella alimpaan peränurkkaan. Kauppojen välillä on kuitenkin suuria eroja, ja kuluttajat toivovat edelleen parannusta tähän.

”Kuluttajat ovat hyvin tietoisia, mistä kaupoista löytyvät monipuolisimmat olutvalikoimat. Niihin hakeudutaan varta vasten ostoksille”, Maija kertoo.

Turkka Hirvonen rohkaisee ravintoloitsijoita palvelemaan asiakkaitaan entistä paremmin kasvattamalla alkoholittomien oluiden valikoimaansa.

”Jos miettii tilannetta asiakaan kannalta, ravintolassa jos missä halutaan kokeilla erilaisia ruokalajeja ja juomia. Siellä tilataan rohkeasti myös sellaista, mitä ei normaalisti ostettaisi. Näen, että tässä olisi ravintoloille mahtava mahdollisuus kasvattaa myyntiään”, Turkka kannustaa.

 

Vähäalkoholinen IPA-uutuus – syksyn makuhitti!
Tänä syksynä lanseerattu Lahden Erikois IPA 0,5 % on äärimmäisen maukas olutuutuus. Suodattamattoman ja sameahkon oluen makumaailma noudattelee rehellistä IPA-oluttyypin profiilia.

”Maistettuani tätä vähäalkoholista uutuusolutta, voin sanoa, että se pääsi suosikkioluideni listalle. Uskon, että uutuus IPA tulee olemaan positiivinen yllätys etenkin niille, jotka hakevat lähes alkoholitonta erikoisolutta”, Turkka Hirvonen hehkuttaa.

 
Vertaile tuotteita