ILMAINEN TOIMITUS YLI 150 € TILAUKSELLE (Alv. 0%)

Language
Takaisin
Saisiko olla kuplavettä?

Saisiko olla kuplavettä? 

Kivennäisvesillä pyyhkii nyt hyvin. Niiden kulutus on kasvanut Suomessa tasaisesti jo vuosia – ja aivan erityisesti viime kesän helteiden siivittämänä. Trendi näkyy ruokaravintoloissa, joissa asiakkaat janoavat hanaveden sijaan mineraali- tai vitamiinivettä. Baareissa kivennäisvesistä loihditaan klassikkojen lisäksi uusia alkoholittomia drinkkejä: valveutunut asiakas nauttiikin nyt ensimmäisen lasillisen päälle virkistävän kuplaveden tai maistuvan mocktailin.

Suomessa paistateltiin viime kesänä ennätyshelteissä. Syksyn tullen myyntitilastoissa ei näkynyt niinkään lisääntynyt oluen kulutus, kuten jotkut olivat ennakkoon odottaneet. Sen sijaan suomalaisille olikin maistunut kivennäisvesi. Panimoliiton mukaan kivennäisvesiä myytiin vuoden 2018 tammi–syyskuussa 73,8 miljoonaa litraa, mikä on 25 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan edellisenä vuonna.
Kesä ei kuitenkaan ollut poikkeustapaus: kivennäisvesien myynti on kasvanut Suomessa jo vuosituhannen alusta lähtien. Kysynnän kasvaessa vesien valikoima on jatkuvasti laajentunut uusiin maustettuihin ja vitaminoituihin kivennäisvesiin.

Suomessa juodaan toistaiseksi kivennäisvettä asukasta kohden vähiten EU:ssa, reilut 19 litraa vuodessa. Esimerkiksi italialaiset juovat 185 litraa, virolaiset 45 litraa ja ruotsalaiset 25 litraa. Suureksi osaksi tämä johtuu siitä, että suomalaiset ovat tottuneet huippulaatuiseen hanaveteen. Kupliva kivennäisvesi tuo kuitenkin vaihtelua sekä arkeen että juhlaan.

Royal Ravintoloiden linjajohtaja Pekka Tyynilä on huomannut, että kivennäisvedet maistuvat nyt myös ravintola-asiakkaille. Tyynilän mukaan kivennäisvesien suosio ei ole ravintolamaailmassa heikentänyt alkoholijuomien asemaa, vaikka samaan aikaan kivennäisvesien nousun kanssa alkoholin kokonaiskulutus onkin Suomessa laskenut.

”Muutos näkyy etenkin siinä, että ihmiset ovat valmiita maksamaan kivennäisvedestä sen sijaan, että juotaisiin pelkkää hanavettä”, Tyynilä sanoo. Ruokaravintoloissa kivennäisvedet ovat läsnä sekä lounaalla että illallisella. Kivennäisvesi tuo molempiin pientä ekstraa. ”Pitkien, kosteiden lounaiden aika on ohi, mutta ruuan kanssa voidaan silti haluta nauttia jotain muuta kuin hanavettä.”

Tyynilä vastaa työssään muun muassa Ravintola Teatterista, jonka salaattibaarissa suosittuja lounasjuomia ovat vitaminoidut vedet. Terveydestään kiinnostuneet asiakkaat haluavat hyvinvointinsa tueksi jotain uutta: maistuvaa kuplavettä hanaveden sijaan, ja samalla itselleen mieluisen ja tutun brändituotteen. Myös ravintoloiden iltamyynneissä kivennäisvedet ovat vahvistaneet asemiaan. Tähän liittyy myös myyntihenkilökunnan rooli. Kivennäisvettä tarjotaan asiakkaille aktiivisesti. ”Kysymys kuplilla vai ilman voikin kuulua nyt saisiko olla kuplavettä. Kivennäisvesi tarjotaan ykkösvaihtoehtona – ei niin, että pöytään tuotaisiin automaattisesti hanavettä.” Tyynilän mukaan baarimyynneissä hyvinvointitrendi näkyy puolestaan mocktailien ja alkoholittoman oluen menekin kasvuna.

Monet alan ammattilaiset ovatkin ryhtyneet tarjoamaan asiakkailleen myös alkoholittomia juomaelämyksiä. Esimerkiksi Bar BRO Helsingissä on profiloitunut paikkana, jossa on kattava mocktail-lista.
”Olimme ensimmäinen varsinainen cocktailbaari Hakaniemen alueella, mutta halusimme tarjota asiakkaillemme samalla myös alkoholittomia vaihtoehtoja”, baarimestari John Potts kertoo.

Potts on huomannut, että mocktailit maistuvat monenlaisille ihmisille ja monenlaisissa tilanteissa.
Yksi seurueesta voi olla autokuskina, joten hän tilaa jotakin alkoholitonta. Toinen puolestaan haluaa puhtaasti kokeilla jotain uutta. Bar Bro sijaitsee hotellin yhteydessä, joten monilla asiakkailla on lapsia mukanaan. Jotkut vanhemmat haluavat tilata lapsille sopivan juomaelämyksen. Yksi suosituista mocktaileista on alkoholiton mojito, jossa kivennäisveden kaverina omenamehu korvaa rommin.

Osansa mocktailien suosiolla lienee myös sillä, että mocktail-lista on baarissa näkyvästi esillä – vaihtoehtoa ei voi olla huomaamatta. Baarimestarit suosittevat mocktaileja aktiivisesti, jos asiakas toivoo jotain alkoholitonta tai jää pohtimaan, mitä kannattaisi tilata. ”Olen huomannut, että ensimmäinen juoma voi olla perinteinen drinkki, mutta seuraava jotain alkoholitonta. Tyypillinen järjestys on ensin cocktail, sitten mocktail”, Potts kertoo. Ajattelu sopii myös perinteiseen terveysvalistukseen, jossa joka toisen nautitun juhlajuoman suositellaan olevan alkoholiton. Tässä raikas kuplajuoma on monelle hanavettä houkuttelevampi vaihtoehto.

 
Vertaile tuotteita